تازه ها




پنج راهکار برای ارتقای مهارتهای فروش


آیا می خواهید آمار و ارقام فروش را بهبود دهید؟ یا شاید قصد دارید از حالت رکود خارج شوید؟ برای دستیابی به این اهداف، روشهای متعددی وجود دارد. یکی از موثرترین آنها، بهبود مهارتهای فروش است. فرایند فروش وابستگی خاصی به رفتارهای اجتماعی دارد. پس همانطور که رفتارها، باورها و نگاه مردم (یه عنوان مشتریان شما) تغییر می­کند، روشها و تازه های فروش نیز نیاز به تغییر و انطباق دارند. اگر شما یک فروشنده حرفه­ای و با سابقه هستید، لازم است همواره بیاموزید و در مسیر به روزرسانی مهارتهای خود و انطباق تازه ها با تغییرات بازار، تلاش کنید. اگر هم که تازه به دنیای جذاب فروش وارد شده اید، می­توانید با تمرکز بر چند مهارت کلیدی فروش، به ایجاد و توسعه سبک منحصر به خود بپردازید. در ادامه، چند روش مهارت آموزی در حوزه فروش را بررسی می­کنیم:

1) اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.
امروزه بخش عمده ای از فرایند فروش بر پایه اعتماد خریدار به فروشنده انجام می­شود. اگر می­خواهید مشتری به شما اعتماد کند، لازم است اول خودتان به خودتان اعتماد داشته باشید. برای دوست داشتن خود، هیچ قید و پیش شرطی قائل نشوید. اغلب فکر می­کنیم اعتماد به نفس یعنی باور داشتن توانایی­ها و پیروزی­های خود. در صورتی که اعتماد به نفس یعنی شناخت نقاط قوت و ضعف و باور به شایستگی­های خودمان بر اساس این شناخت.
اگر به خود اعتماد نداشته باشید، ناخودآگاه این پیام را به مخاطب انتقال می­دهید که: «به من اعتماد نکن» و متعاقبا «به کالا و یا خدمات من اعتماد نکن». شما باید موفقیت ها و شکست هایتان را تحت نظر داشته باشید و در راستای تقویت خود گام بردارید. اعتماد و باور فروشنده به کالا و خدمات خود می­تواند اعتماد به نفس وی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تا می­توانید درباره ویژگیهای آنچه می­فروشید و وجه تمایز آن با کالا و یا خدمات رقیب، اطلاعات مفید کسب کنید. این راهکار را تمرین کنید، فهرستی از مزایای کالا و یا خدمات خود تهیه و آن را با محصولات رقیب مقایسه کنید. 

2) ذهن مشتریان خود را بخوانید.
اگر می­خواهید از چند و چون نیازهای پیدا و پنهان و خواسته ­های مشتریان خود با خبر شوید، ناگزیر باید به قلمرو ذهن ایشان وارد شوید. یادگیری مهارت شناخت رفتار مصرف کننده و تکنیکهای مطالعه ذهن مشتری در این باره به شما کمک خواهد کرد. روشهای برقراری ارتباط موثر و همدلی، مثل مهره مار عمل می­کند و از قضا قابل یادگیری است.
سعی کنید درک خود را نسبت به نیازهای مشتری افزایش دهید تا بتوانید محصول خود را به عنوان پاسخ و راه چاره ای برای نیاز، به وی ارایه دهید. شما حتی می­توانید همچون فروشنده های حرفه ای به «ایجاد نیاز» در مشتری بپردازید. این یکی از شایستگی های متمایز کننده فروشنده های حرفه ای از سایرین است.

3) فرایند فروش را توسعه دهید.
آیا ابتدا و انتهای فرایند فروش­تان مشخص است؟ اگر پاسخ منفی است، بهتر است از همین لحظه به فکر تعریف یک فرایند فروش مدون و مشخص برای خود باشید. زیر و بم این فرایند را با ماهیت و استراتژی کسب و کارتان هماهنگ کنید. استفاده از یک فرایند فروش مشخص، هم اعتماد به نفس شما را افزایش می­دهد و هم به شما کمک می­کند jتا رفتارهای صحیح و اشتباه خود را شناسایی و برای بهبود مهارتهایتان برنامه ریزی و اقدام کنید.
یک فرایند فروش به طور طبیعی باید شامل شناسایی مشتری، برقراری اولین تماس، شناسایی فرد تصمیم گیرنده، مذاکره، ارایه راهکار و رفع موانع فروش، خاتمه و قطعی کردن فروش و بالاخره نگهداری مشتری و ایجاد رابطه بلند مدت با وی باشد.

4) از قلمرو آسایش خود خارج شوید.
قلمرو آسایش محدوده ای است منحصر به فرد که در آن محدوده هر فرد قادر به پذیرش میزانی از ریسک می باشد، بدون اینکه متحمل زحمتی شود. محدود شدن در قلمرو آسایش مانع رشد می­شود. هرچند ممکن است روشی که همیشه از آن استفاده کرده ایم، بسیار موفق باشد اما رویکردهای موفقیت آمیز گذشته نمی­توانند مبنایی برای موفقیت های امروز و آینده باشد. چرا که هر روز قواعد جدیدی ظهور می­کند و قواعد گذشته از قاعده می­افتد.
افتادن در دام قلمرو آسایش باعث می­شود که چشمهای فرصت یاب کم سو شود و بسیاری از فرصتها دیده نشوند. همواره پذیرای یادگیری باشید، کتابها و مقالات مختلف در حوزه کسب و کار را مطالعه کنید، در دوره ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی شرکت کنید. توسعه و ارتقای مهارت های فروش یک مسیر بی پایان است و همواره چیز جدیدی برای آموختن وجود دارد. همیشه به یاد داشته باشید که همه چیز را همگان دانند.

5) مخاطب خود را برانگیزانید.
یکی از شایستگی های فروشنده حرفه ای، ایجاد شوق و انگیزه در مشتری و تحریک هیجانی آنهاست. چهار گام فوق می­تواند نقشه مناسبی برای حرکت شما به سمت این هدف باشد: اگر نسبت به خود و محصول خود اطمینان کامل پیدا کرده، و نیازها و خواسته های مشتریان خود را شناسایی و با انعطاف کافی آماده ارایه راهکار به مشتریان باشید، قادر خواهید بود در آنها انگیزه خرید را نیز ایجاد کنید.
نسبت به محصول خود شناخت و شور و هیجان داشته باشید. به مشتریان خود کمک کنید تا با استفاده از محصولات شما، همین امروز به حل مسائل خود بپردازند. به یاد داشته باشید ایجاد حس اضطرار یکی از مهارتهای اساسی در فروش حرفه­ای به شمار می ­آید.


برای مطالعه مطالب بیشتر، به «روزنوشته های پرویز درگی» مراجعه فرمایید.


0 دیدگاه :